Er Det Sundt At Drikke Kaffe?

0
54

Man har drukket kaffe igennem rigtig mange år, og kaffe er ofte blevet beskyldt for at være roden til meget ondt. Alt ligefra grunden til at du har hovedpine, til problemer med fordøjelsen og sågar også at det skulle forsage hjertekarsygdomme – nyere videnskab viser dog at det faktisk kan have nogle positive helbredsfordele.

Nyere videnskablige forsøg har generelt ikke fundet en sammenhæng mellem kaffe og øget risiko for hjertesygdomme eller kræft. Derimod er der nogle studier som har vist det modsatte – nemlig at der ved en gruppe af patienter som drak kaffe, var en nedsat dødelighed og nedsat risiko for hjertekarsygdomme.

Hvordan kan det være, at studierne pludselig siger det stik modsatte, når der snakkes om hvor sundt kaffe er? En af grundende er at tidligere studier, ikke ikke har taget højde for, at nogle af dem som drikker mest kaffe er overvægtige mennesker. Disse mennesker har i forvejen en markant øget risiko for eksempelvis af få hjertekarsygdomme, grundet de i overvejene grad er mere  fysisk inaktive og nogle i dette segment ryger også kraftigt.

Studier har vist at kaffe i mange tilfælde er sundt og kan have en positiv virkning på helbredet. Eksempelvis skulle kaffe være godt ift. Parkinsons sygdom, type 2 diabetes og cancer. Kaffe ser også ud til at have en forbedret virkning på de kognitive ever og reducering af risikoen for en depression.

Det er dog ikke kun positive ting studierne har fundet frem til. Der er også vist en sammenhæng mellem det at drikke et højt forbrug af ufiltreret kaffe (kogt eller espresso), og små forhøjelser i kolesteroltallene.

Derudover viste nogle studier også, at to eller flere kopper kaffe om dagen kan øge risikoen for hjertekarsygdom hos nogle mennesker med en specifik genetisk mutation, som nedsætter nedbrydningen af koffein i kroppen. Så hvor hurtigt du metaboliserer kaffe kan påvirke dit helbred i sidste ende, hvis man vel og mærke drikker meget kaffe, og har denne bestemte form for genetisk mutation, som ca. 5% af befolkningen har.

Selv om kaffe måske har færre risici ift. fordelene ved at drikke det, så husk at andre drikkevarer, som for eksempel mælk og nogle frugtjuice indeholder andre vitaminer og næringsstoffer som kaffen ikke gør – derfor skal du ikke bare drikke kaffe. Derudover så skal du huske at hvis du tilføjer fløde og sukker til kaffen, så er der tale om at det kan blive meget mere usundt.

Er du interesseret i at læse mere om studier der er lavet for kaffe, så kig inde på Harvards hjemmeside, som har samlet resultaterne af mange af de studier som der har foretaget. God læselyst.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here